26/06/2012

OBJEKTIF MUQWA




  1.  Memenuhi tuntutan fardhu ‘ain dan fardhu kifayah.
  2. Untuk melahirkan insan-insan Al-Hafiz yang berpengetahuan dan membudayakan kehidupan seharian dengan amalan-amalan Sunnah Nabi Muhammad S.A.W
  3. Melahirkan insan-insan yang mempunyai akhlaq dan peribadi mirip-mirip seperti akhlaq Nabi S.A.W dan Sahabat-Sahabat R.A. Ajma’in disamping mampu pula untuk menggerakkan saudara Muslim yang lain beramal kepada akhlaq dan budipekerti luhur tersebut.
  4. Untuk melahirkan kelompok Huffaz dan ‘Ulama yang berketrampilan dan berkeupayaan untuk membimbing dan memimpin ummah yang memerlukan panduan.
  5. Membudayakan amalan “sampai dan menyampaikan” kepada komuniti madrasah dalam perkara-perkara iman,ilmu dan amal.
  6. Memadrasahkan setiap rumah-rumah yang berdekatan agar kelak dari setiap rumah-rumah muslimin tersebut mampu mengeluarkan golongan-golongan Hufaz , A’lim Ulama’ dan Da’ei-Da’ei.
  7. Mengembalikan maksud dan fikir dan hakikat sebenar institusi pendidikan Islam diwujudkan iaitu bukan bermatlamatkan mengaut keuntungan duniawi dan terjebak dengan amalan pemerdagangan ilmu-ilmu agama tetapi diwujudkan institusi pendidikan seperti ini  untuk melahirkan seramai-ramainya golongan 'alim ulama yang berkualiti dan ulama yang memberi kesan pada ummat melalui jalan menuntut ilmu melalui jalan 'mujahadah'. 


No comments: